quinta-feira, 21 de janeiro de 2021

Grumman A-6 Intruder, Estados Unidos




 

Grumman A-6 Intruder, Estados Unidos
Fotografia




The Grumman A-6 Intruder is an American twinjet all-weather attack aircraft developed and manufactured by American aircraft company Grumman Aerospace that was operated by the U.S. Navy.
The A-6 was developed during the late 1950s and early 1960s in response to a requirement issued by the United States Navy for an all-weather jet-powered carrier-based attack aircraft. It was designed as a successor for multiple existing medium-sized attack aircraft, such as the piston-engined Douglas A-1 Skyraider. Unlike its predecessors, and even some contemporaries, the A-6 made extensive use of interconnected avionics. Operated by a crew of two in a side-by-side seating configuration, the workload was divided between the pilot and weapons officer (bombardier/navigator (BN)). In addition to conventional munitions, the type was also compatible with the Navy's air-based nuclear weapons, which were deploy-able via toss bombing techniques. On 19 April 1960, the prototype performed the type's maiden flight.
The A-6 was in service with the United States Navy and Marine Corps between 1963 and 1997, multiple variants of the type being introduced during this time. From the A-6, a specialized electronic warfare derivative, the EA-6B Prowler, was developed as well as a KA-6D which was used as a tanker. It was deployed during various overseas conflicts, including the Vietnam War and the Gulf War. The A-6 was intended to be superseded by the McDonnell Douglas A-12 Avenger II, but this program was ultimately canceled due to cost overruns. Thus, when the A-6E was scheduled for retirement, its precision strike mission was initially taken over by the Grumman F-14 Tomcat equipped with a LANTIRN pod.



Intruder A-6 Um Vôo Para o Inferno (1991) Flight of the Intruder










 

Intruder A-6 Um Vôo Para o Inferno (1991) Flight of the Intruder
Estados Unidos - 115 minutos
Poster do filme - Lobby Card

Intruder A-6 Um Vôo Para o Inferno (1991) Flight of the Intruder







 

Intruder A-6 Um Vôo Para o Inferno (1991) Flight of the Intruder
Estados Unidos - 115 minutos
Poster do filme

Comprando Soldados: Uma Estratégia de Recrutamento Para a Guerra do Paraguai - Artigo

 


Comprando Soldados: Uma Estratégia de Recrutamento Para a Guerra do Paraguai - Artigo
Artigo

Para dar conta do conflito que já durava quase dois anos, o Império do Brasil criou uma Lei que permitia a alforria de escravos em troca de serviço militar – e dinheiro para o “seu senhor”.
Quase dois anos de guerra já haviam se passado. As forças militares brasileiras, que tinham argentinos e uruguaios como aliados, estavam desorganizadas. Aquele ano fora particularmente difícil para os soldados no front: em abril de 1866 teve início a invasão ao desconhecido território paraguaio. Uma verdadeira guerra de posições. O deslocamento das tropas era demorado e custoso; o Exército brasileiro estava desarticulado. A derrota dos aliados na Batalha de Curupaiti, em setembro, evidenciaria o esgotamento de suas forças.
Longe do palco da “Guerra do Paraguai”, as autoridades brasileiras viam o recrutamento entrar em crise: após tantos meses de conflito, o ímpeto inicial de voluntariado estava arrefecendo. A esperança em uma solução rápida para a guerra desapareceu, deixando o alistamento cada vez mais difícil. Fugas, confrontos locais, brigas políticas, casamentos forjados e muitos outros problemas passaram a ser enfrentados pelos que buscavam soldados pelo país. As tentativas de forçar membros da Guarda Nacional a irem para os campos de batalha provocavam sucessivas reações. Na imprensa, as querelas envolvendo o recrutamento eram assunto rotineiro.
Foi nesse contexto que, em outubro de 1866, D. Pedro II enviou ao Conselho de Estado três quesitos para consulta. A primeira questão era a de se, caso prosseguisse a guerra, seria “conveniente lançar mão da alforria de escravos para aumentar o número de soldados do Exército”. O Imperador também queria saber quais escravos seriam “preferíveis para o fim de que trata o primeiro quesito, os da Nação, os das Ordens Religiosas ou os de particulares”. Por fim, a última pergunta do monarca era: “como realizar essa medida?”.
A solução que D. Pedro II estava propondo era audaciosa e polêmica, pois tocava em dois temas importantes, sensíveis e, ao mesmo tempo, definidores do Brasil de então: a escravidão e a Guerra do Paraguai. Não à toa, a reunião para deliberar sobre os três questionamentos foi marcada para uma semana depois do envio dos mesmos pelo Imperador, que presidiu o encontro.
Por horas, membros do Gabinete Ministerial e membros efetivos do Conselho de Estado debateram sobre as possibilidades de recrutar os libertos e sobre as prováveis consequências de tal mobilização. O medo e a apreensão cercavam a fala da maioria dos conselheiros que estavam na sessão. Para Antônio Paulino Limpo de Abreu, por exemplo, o processo de manumissão deveria ser realizado com “discernimento e prudência”. José Antonio Pimenta Bueno também alertava para a necessidade de cautela, pois, na sua visão, o recrutamento de libertos poderia ser encarado como o princípio da emancipação geral dos escravos. O conselheiro Visconde de Itaboraí engrossava o coro dos temerosos: em seu voto, Joaquim Rodrigues Torres classificou a proposta de libertar escravos para a guerra como “impolítica, indecorosa, ineficaz ou para deixar de sê-lo, se tornará minimamente onerosa ao Tesouro Público”.
Outros conselheiros insistiam na questão da segurança. O receio de que as alforrias incentivassem a movimentação de escravos pelo país esteve presente em diferentes votos. Afinal, ao propor uma medida de libertação dos cativos, mesmo que vinculada à atuação na guerra, o governo poderia, na opinião de alguns, estar fomentando fugas e sublevações pela abolição. Foi também recorrente o argumento de que a libertação de escravos para guerra traria sérios transtornos para a agricultura nacional. Retirar mão-de-obra das lavouras naquele período pós-proibição do tráfico internacional de escravos, sem a previsão de substituição da força de trabalho aterrorizava os grandes senhores e fazendeiros representados no Conselho de Estado. Não se pode esquecer que o café era, então, o principal produto brasileiro. Mesmo o conselheiro Nabuco de Araújo, defensor do engajamento dos libertos, sugeriu que as alforrias acontecessem preferencialmente nas capitais, onde os escravos poderiam ser mais facilmente substituídos por braços livres.
Mas, apesar de todos os obstáculos colocados pelos conselheiros que eram contrários à medida, o caráter emergencial do recrutamento para o conflito no Paraguai pareceu guiar a decisão final. No dia seguinte à sessão, 6 de novembro de 1866, o decreto nº 3.725 concedeu liberdade gratuita aos escravos da nação que pudessem servir na guerra. Mas um dos pontos de tensão – que era o cuidado para com os senhores de escravos – não foi deixado de lado. Na prática, tal determinação abriu espaço para que os senhores vendessem seus escravos para o governo com esta finalidade.
No início de 1867, os primeiros grupos de escravos comprados pelo Império foram encaminhados para o Exército e a Marinha do Brasil. Homens que, repentinamente, viram chegar suas cartas de alforrias, seus uniformes e a missão de defender a pátria que até então lhes negava a cidadania.
Um desses homens foi o baiano Raimundo. Em junho de 1867, ele, que era então escravo do fazendeiro Manoel Cruz Pinto, saiu pelas ruas da Freguesia de Vera Cruz carregando um pedaço de papel. No bilhete, um aviso de Manoel dizia que Raimundo tinha licença para procurar outro senhor, já que o escravo mostrava “não estar satisfeito com o cativeiro” de Manoel, que completava a mensagem: “quem pretender comprar, vá a minha casa que me achará para contratarmos o preço”.
Duas semanas depois de deixar a fazenda de Barra Grande, Raimundo retornou com uma reposta para o fazendeiro. Ao final de seu bilhete, Manoel percebeu que haviam rabiscado outra mensagem: “O governo dá um conto e duzentos mil réis em apólices com a condição de assinar a carta de liberdade. Querendo, há de vir ou mandar procurador para tratar o negócio”.
A quantia que o governo pagou pelo cativo acabou sendo maior do que a que fora oferecida a princípio. Manoel recebeu um conto e quatrocentos mil réis do Império e o escravo foi então alforriado. A partir dali, Raimundo deixaria o cativeiro indesejado, mas a liberdade, tão almejada, não seria plena afinal. A carta de alforria não lhe garantiu o direito de se deslocar para onde quisesse ou de fazer o que bem entendesse. Como muitos outros escravos do Brasil, Raimundo foi comprado e libertado com um objetivo específico: ingressar na luta contra as forças paraguaias.
A alforria de escravos comprados pelo governo não foi a única forma de inserção dos cativos na guerra. Doações e substituições também aconteceram. Mas a análise da documentação de compra dos escravos permite concluir que, em muitas províncias, ela foi um instrumento significativo de recrutamento militar nos anos de 1867 e 1868.
Encarregados do Império geriam a compra dos escravos nas províncias. Na Bahia, por exemplo, Pedro Joaquim de Vasconcelos, fixado no Arsenal da Marinha de Salvador, publicava anúncios nos jornais locais convidando possíveis vendedores a encaminharem seus escravos para o serviço militar. A exemplo do que aconteceu em outras cidades brasileiras à época, o negócio da venda de cativos para a guerra agitou a praça de Salvador. Além do representante do governo, dos escravos e dos respectivos proprietários, boa parte das negociações envolvia também a figura do procurador. Isso mostra que a compra de soldados pelo governo brasileiro durante a Guerra do Paraguai não foi uma opção de negócio apenas para os senhores, mas também para seus procuradores, os quais constituíam redes, buscando, no interior, escravos que pudessem ser vendidos nas capitais.
Depois de vendidos, alforriados e examinados por uma junta médica, os libertos viravam soldados. Deslocados pelas necessidades da guerra, muitos eram obrigados a deixar para trás a cidade natal, os laços e a família. Em alguns casos, saíam da agricultura diretamente para o cenário de guerra. Um levantamento feito a partir das alforrias de quase 430 escravos da Bahia permitiu concluir que a maioria era declaradamente do “serviço da lavoura” ou vinha da zona rural. Outras atividades apareciam em menor número: cozinheiros, calafates, alfaiates, vaqueiros e de ganho. Tinham entre 16 e 35 anos; a maior parte, sem identificação do estado civil. Ao serem recrutados, escolhiam ou eram induzidos a adotar sobrenomes. E seguiam para a Corte em embarcações da Marinha, a qual foi, em verdade, o principal destino dos que saíram da Bahia.
A proposta do Imperador, a aplicação da estratégia e as discussões ministeriais fazem parte do longo processo histórico de fim da escravidão no país, que envolveu disputas de poder e interesses. E neste processo, é importante observarmos as ambiguidades de cada momento. Para este o grupo de libertos baianos e para todos os outros que foram comprados e recrutados pelo Império nas demais províncias, por exemplo, as vendas significaram, sem dúvidas, uma alforria imediata. Significaram, ainda, a possibilidade de distanciamento do lugar do cativeiro para os que assim desejavam, como no caso de Raimundo. Por outro lado, a liberdade, para estes homens, veio limitada. Se a libertação do escravo era condição para a venda e para que fosse recrutado, a alforria, por sua vez, também estava condicionada. Ao serviço militar.

Bristol 402 Cabriolet 1949, Inglaterra

































Bristol 402 Cabriolet 1949, Inglaterra
Fotografia


In 1946 the Bristol Aeroplane Company, finding itself with surplus capacity and skills, embarked on the manufacture of luxury cars. With the introduction in 1948 of the 401 - the first of its exquisitely styled aerodynes - Bristol began to move away from the pre-war design the company had inherited from BMW. Carrozzeria Touring provided the Superleggera method of body construction that overlaid alloy panels on a lightweight tubular-steel framework, while the low-drag shape was achieved after hours of experimentation in Bristol's wind tunnel. The 401, and its soft-top sister car, the 402, continued to use the preceding 400 model's running gear and legendary BMW-based, 2-litre, six-cylinder engine with its ingeniously arranged, pushrod-operated, inclined valves. The gearbox remained a manual four-speed unit with first gear freewheel. Aircraft-industry standards of construction did not come cheap however - at staggering prices the Bristol cost as much as an Aston Martin DB2.
This stunning Bristol 402 Cabriolet is one of just 26 examples built, of which perhaps as few as 13 remain. According to original registration records on file, chassis 402706 was originally sold in April 1950 to Prince Varananda Dhavaj Chudadhuj, a Thai royal living in England. Prince Varananda had enlisted in the Royal Air Force in 1942 under the name Nicky Varanand, and two years later he was one of 12 Spitfire pilots to patrol Utah Beach during the D-Day invasion of Normandy.
After his l950 purchase, Prince Varananda kept the Bristol for about half a decade, before the 402 Cabriolet was acquired by Thomas Anderson of Belfast, Northern Ireland. Mr. Anderson and his wife would use the 402 when touring in England and on the continent (confirmed by period photos) before it was passed among a succession of Irish owners. In January 1984, the 402 was acquired by A.M. McCurdy of Banbridge, who retained it for almost three decades.
In 2012, Bristol 402 Cabriolet chassis number 402706 was sold to Bristol specialist Brian May of England, who undertook a sympathetic restoration. Acquired by the consignor in early 2016, a Southern California-based collector of distinct pre and post war sports cars, the Bristol was treated to a more comprehensive restoration by Custom Classics of Lancaster, California, which included refinishing the body in bright blue, the car's original color. As this work was being carried out, the engine was rebuilt by well-known UK-based Bristol specialist INEngineering. When the work was completed in August of 2016, the Bristol was exhibited at the Pebble Beach Concours d'Elegance and, after further finishing work, it was presented the following June at the Rodeo Drive Concours d'Elegance and then in August 2017 at The Quail, A Motorsports Gathering. The owner, a true driving enthusiast, also enjoyed the car on the 2017 running of the California Mille and the Quail Rally.
Beautifully presented in all respects and well documented by a wonderful file that includes period photos, registrations, and a rare, original workshop manual, this striking 402 Cabriolet is a testament to Bristol's unique postwar automotive efforts. It would make an exquisite addition to any collection and should expect a warm welcome at any Concours d'Elegance or British car show. With so few examples remaining, the 402 is an exceptionally rare open touring car, with the inherent power and prestige of the venerable Bristol engine.
1,971 CC OHV Inline 6-Cylinder Engine
3 Solex Carburetors
80bhp at 4,200rpm
4-Speed Manual Transmission
Front Independent Suspension - Live Rear Axle
4-Wheel Hydraulic Drum Brakes
Sophisticated Bristol Cabriolet produced in just 26 examples
Purchased new by a Thai Prince who served as a pilot during D-Day

Cristo e Santa Maria Madalena na Tumba (Christ and St Mary Magdalen at the Tomb / The Risen Christ Appearing to Mary Magdalen) - Rembrandt Harmenszoon van Rijn

 


Cristo e Santa Maria Madalena na Tumba (Christ and St Mary Magdalen at the Tomb / The Risen Christ Appearing to Mary Magdalen) - Rembrandt Harmenszoon van Rijn
Royal Collection Trust, Palácio de Buckingham, Londres, Inglaterra
Óleo sobre madeira - 61x49 - 1638


Christ and St Mary Magdalene at the Tomb reveals how imaginatively Rembrandt could interpret traditional religious subject-matter. The scriptural source for this scene is the Gospel of St John (20:11-18), who describes in some detail the burial and subsequent resurrection of Christ following the Crucifixion. Mary Magdalene returns to the tomb early the next morning, only to find the stone at the entrance removed and two angels inside it where the body should have been. She then fetches two of the disciples, who check that the tomb is empty and then leave her. The angels then ask Mary Magdalene, ‘Woman, why weepest thou?’ and she replies, ‘Because they have taken away my Lord, and I know not where they have laid him.’ At that moment she turns round and sees a man dressed as a gardener, not appreciating that he is the resurrected Christ. She appeals to him for information, but he calls her by her name and she instantly recognises him. (‘Jesus saith unto her, Mary. She turned herself, and saith unto him, Rabboni; which is to say master.’) Rembrandt has depicted the moment of realisation just before the actual recognition. Most artists chose to paint the next moment in the text, when Mary Magdalene reaches out towards Jesus and he forestalls her with the words ‘Touch me not’ (in Latin, Noli me tangere).
Rembrandt skilfully evokes the dawn as the opalescent light picks out from the darkness the towers of the Temple of Jerusalem, the upper half of the figure of Christ, the face of Mary Magdalene, and the outline of one of the angels in the tomb. This use of light is almost symbolic in both the physical and the spiritual senses. The paint is in general thinly applied and, apart from the treatment of the light and the vegetation around the tomb referring to Christ’s activities as a gardener, could almost be described as monochrome. It is only after a time that the eye focuses on the two female figures (the Gospels of St Mark and St Luke refer to three Maries at the tomb) in the middle distance on the left descending the hill.
Of particular note is the positioning of Christ, who in the relationship established between his partially silhouetted vertical form and the Temple of Jerusalem behind and the rocky cave next to him dominates the composition, whereas the twisting pose of Mary Magdalene is the pivot. The tension created between Christ’s standing figure and the twisting kneeling Mary Magdalene is palpable. The artist’s only other treatment of the subject of Christ and Mary Magdalene is in Brunswick (Herzog Anton Ulrich Museum): it is dated 1651 and is totally different in composition.
Signed and dated indistinctly on the tomb on the right: "Rembrandt ft. 1638".

Visitação (The Visitation) - Rembrandt Harmenszoon van Rijn











Visitação (The Visitation) - Rembrandt Harmenszoon van Rijn
Detroit Institute of Arts, Detroit, Estados Unidos
Óleo sobre madeira- 56x47 - 1640


The Visitation tells the story of the meeting between Mary, who was pregnant with Jesus, and her older cousin Elizabeth, who was pregnant with John the Baptist (Luke 1:36–42). Rembrandt centers the narrative around the two cousins, bathed in a supernatural glow. From the elderly Zacharias, husband of Elizabeth, easing himself down the stairs with the help of a young boy, to Joseph climbing up the hill leading his donkey, the figures are linked by a series of gestures that stress the intimacy and emotions that bind the characters.
Animals play a meaningful part in this painting. The dog, while providing a touch of informality, symbolizes faithfulness. The peacock watching over her chicks, a symbol of pride and vanity, is also a symbol for Christ, because it represents the incorruptibility of his flesh.
This painting may relate directly to Rembrandt’s life. The face of Elizabeth is reminiscent of the artist’s mother, who died in 1640 just as his wife was about to give birth.