As Duas Irmãs (Les Deux Soeurs) - Pierre Auguste Renoir
The Art Institute of Chicago Estados Unidos
OST - 100x81 - 1881
As Duas irmãs ou O
Terraço (francês: Les
Deux Sœurs ou Sur la terrasse) é uma pintura a óleo sobre tela do
pintor impressionista francês Pierre-Auguste
Renoir datada de 1881. A designação Les Deux Sœurs foi
atribuída por Renoir, e a Sur la terrasse pelo seu primeiro
proprietário, Paul
Durand-Ruel.
Renoir
trabalhou na pintura no terraço da Maison Fournaise, um restaurante localizado
numa ilha no rio Sena, em Chatou, um subúrbio
ocidental de Paris. A obra mostra uma
rapariga e a sua irmã mais nova, sentadas no exterior, com um pequeno cesto que
contém rolos de lã. Sobre os corrimãos do terraço, pode observar-se arbustos e
folhagens com o rio Sena por trás deles.
Jeanne Darlot
(1863—1914), uma futura atriz com 18 anos na altura, era a "irmã mais
velha". Não se sabe quem posava como "irmã mais nova", mas
pensa-se que as duas meninas não tinham qualquer laço familiar entre si.
Renoir começou
a pintar este trabalho em Abril de 1881 e, em 7 de Julho de 1881, foi comprado
pelo negociante de arte Paul Durand-Ruel, por 1500
francos franceses. A pintura foi exibida pela primeira vez ao público na
7.ª Exibição Impressionista na
Primavera de 1882. Em 1883, sabe-se que estava na coleção de Charles Ephrussi, um negociador de arte e
editor, mas em 1892 a pintura foi devolvida à coleção da família Durand-Ruel.
Em 1925, o
quadro foi vendido a Annie S. Coburn de Chicago por 100 000 USD. Após a
sua morte em 1932, a pintura foi legada ao Art
Institute of Chicago, onde se encontra desde 1933.
No quadro, é
possível verificar uma característica marcante das obras de Renoir: a criação
harmoniosa utilizando a natureza. Exposta na 7ª Exibição Impressionista na
Primavera de 1882, mostrou a junção do impressionismo do autor com efeitos de
luz por meio de suas pinceladas.
“He loves everything that is joyous, brilliant, and consoling in life,” an anonymous interviewer once wrote about Pierre-Auguste Renoir. This may explain why Two Sisters (On the Terrace) is one of the most popular paintings in the Art Institute. Here Renoir depicted the radiance of lovely young women on a warm and beautiful day. The older girl, wearing the female boater’s blue flannel, is posed in the center of the evocative landscape backdrop of Chatou, a suburban town where the artist spent much of the spring of 1881. She gazes absently beyond her younger companion, who seems, in a charming visual conceit, to have just dashed into the picture. Technically, the painting is a tour de force: Renoir juxtaposed solid, almost life-size figures against a landscape that—like a stage set—seems a realm of pure vision and fantasy. The sewing basket in the left foreground evokes a palette, holding the bright, pure pigments that the artist mixed, diluted, and altered to create the rest of the painting. Although the girls were not actually sisters, Renoir’s dealer showed the work with this title, along with Acrobats at the Cirque Fernando and others, at the seventh Impressionist exhibition, in 1882.
“He loves everything that is joyous, brilliant, and consoling in life,” an anonymous interviewer once wrote about Pierre-Auguste Renoir. This may explain why Two Sisters (On the Terrace) is one of the most popular paintings in the Art Institute. Here Renoir depicted the radiance of lovely young women on a warm and beautiful day. The older girl, wearing the female boater’s blue flannel, is posed in the center of the evocative landscape backdrop of Chatou, a suburban town where the artist spent much of the spring of 1881. She gazes absently beyond her younger companion, who seems, in a charming visual conceit, to have just dashed into the picture. Technically, the painting is a tour de force: Renoir juxtaposed solid, almost life-size figures against a landscape that—like a stage set—seems a realm of pure vision and fantasy. The sewing basket in the left foreground evokes a palette, holding the bright, pure pigments that the artist mixed, diluted, and altered to create the rest of the painting. Although the girls were not actually sisters, Renoir’s dealer showed the work with this title, along with Acrobats at the Cirque Fernando and others, at the seventh Impressionist exhibition, in 1882.
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