Galleria degli Uffizi, Florença, Itália
Óleo sobre madeira - 107x77 - 1505-1506
A composição Madona do Pintassilgo é uma obra do pintor italiano Rafael Sanzio (1483-1520), um dos pintores mais importantes da Alta Renascença italiana, período em que houve uma grande concentração de gênios na arte, e em que o homem era visto como a medida de todas as coisas. Ele era filho do pintor Giovanni Sanzio, de quem recebeu as primeiras aulas sobre pintura. Suas obras são admiradas, sobretudo, pela humildade e graça que apresentam. O artista é conhecido como “O Pintor das Madonas” por ter pintado inúmeros quadros com a Virgem e seu Menino.
Esta obra foi executada para Vincenzo Nasi, um rico comerciante, mas em 1547, quando a casa de Vincenzo sofreu um desmoronamento, o quadro caiu, partindo em 17 fragmentos, encontrados sob os escombros. O artista Michele di Rodolfo del Ghirlandajo foi o responsável por sua restauração, para o bem de nossos olhos.
Esta é uma das suas mais belas madonas, em que se entrelaçam harmonia, serenidade, suavidade e espiritualidade. Na tela estão a Virgem Maria com seu Menino Jesus e o pequeno João Batista. O grupo forma um bloco piramidal, estrutura inspirada nas obras de Leonardo da Vinci, assim como o uso do claro-escuro. As figuras estão ligadas por olhares e gestos. Michelangelo influenciou na monumentalidade das figuras, postadas no centro da composição.
A Virgem, muito serena, encontra-se sentada numa rocha, em meio a uma ampla paisagem. Seu corpo está voltado para o observador, com um pequeno giro das pernas e do tronco para sua esquerda, mas com a cabeça voltada para sua direita. Ela usa um vestido vermelho (cor referente à Paixão de Cristo), amarrado na cintura, e coberto por um manto azul (cor referente à Igreja). Na mão esquerda traz um livro aberto de orações, e com a direita segura João Batista, para o qual volta o seu meigo olhar. Seus cabelos dourados estão trançados e jogados para trás. Uma auréola, símbolo de sua divindade, paira sobre sua cabeça. Ela se encontra descalça.
O Menino Jesus, nu, posiciona-se entre os joelhos da Virgem, neles escorando seu corpinho. Seu braço esquerdo está junto ao seu corpo, enquanto o direito está levantado em direção a João Batista, acariciando a pequena ave que segura com as duas mãozinhas. Seu corpo também se encontra de frente para o observador, mas sua cabeça está voltada para a direita, com os olhos fixos em seu primo. Seus cabelos corridos estão penteados para trás. Seu pezinho direito encontra-se em cima do pé direito de Maria. Uma faixa transparente cinge-lhe a cintura, em torno dos quadris. Seu corpo rechonchudo apresenta muitas dobrinhas.
O pequeno João Batista aparenta ser mais velho do que Jesus. Parte de seu corpo, que se encontra de perfil, está coberto por um pequeno couro, que desce de seu ombro direito para frente e costas. Sua cabeça, com pequenos cachos dourados, está voltada para Jesus, assim como toda a sua atenção. Ele traz nas mãos um pintassilgo, cuja cabeça está voltada para o Menino. Uma frigideira está atrelada a sua vestimenta.
Duas pequenas moitas de flores aparecem próximas aos pés das duas crianças. Ao fundo descortina-se uma paisagem montanhosa com um rio, cercado por árvores e cheio de pedras. Uma ponte corta-o. Mais ao longe se divisa uma cidade.
The Madonna del cardellino or Madonna of the Goldfinch is a painting by the Italian Renaissance artist Raphael, from c. 1505–1506. A 10-year restoration process was completed in 2008, after which the painting was returned to its home at the Uffizi in Florence. During the restoration, an antique copy replaced the painting in the gallery.
Raphael is considered to be a “master” of the High Renaissance, a title he shares with Michelangelo and Leonardo da Vinci. He was born in 1483 and died in 1520, living a mere thirty-seven years. Despite his relatively short lifespan, he was highly influential throughout his time on earth. He produced a vast quantity of work in a variety of media. He was active in architecture, printmaking, painting, and drawing. During the first half of his career, he spent years traveling across Northern Italy and was influenced by the Florentine styles he saw there, causing this stage to be called his Florentine Period. After which, in 1508, he moved to Rome where he continued to work. Many of his commissions came from the Vatican, including the Apostolic Palace, which brought about one of his most famous works, School of Athens. Due to his relationship with the church, he and Michelangelo were fierce rivals throughout both of their careers, and often competed for the same commissions. During his Florentine period, this work, The Madonna Del Cardellino, was painted along with several other well-known Madonnas: The Madonna of the Meadow and La Belle Jardinière. All three share several characteristics: Madonna is clothed in red and blue, the same three subjects are painted, the pyramidal composition, the natural background, and the connection to the church through the representation of books, crosses, or, indeed, the goldfinch.
In this painting, as in most of the Madonnas of his Florentine period, Raphael arranged the three figures - Mary, Christ and the young John the Baptist - to fit into a geometrical design. Though the positions of the three bodies are natural, together they form an almost regular triangle. The Madonna is shown young and beautiful, as with Raphael’s various other Madonnas. She is also clothed in red and blue, also typical, for red signifies the passion of Christ and blue was used to signify the church. Christ and John are still very young, only babies. John holds a goldfinch in his hand, and Christ is reaching out to touch it. The background is one typical of Raphael. The natural setting is diverse and yet all calmly frames the central subject taking place.
The Madonna was a wedding gift from Raphael to his friend Lorenzo Nasi. On November 17, 1548 Nasi's house was destroyed by an earthquake and the painting broke into seventeen pieces. It was immediately taken to be salvaged, and was hastily put back together, though the seams were quite visible. In 2002, George Bonsanti of the Precious Stones organization gave the task of restoration to Patrizia Riitano. During the six-year process that followed, her team worked to remove the years of grime that had degraded the painting's color, and to fix the damage done by the earthquake long ago. Before beginning the project, they studied the work as closely as possible, utilizing resources such as X-rays, CAT scans, reflective infra-red photography, and even lasers. Riitano closely studied the past quick fix layers that had been applied and removed them until the original by Raphael finally shone through. The restoration was completed in 2008, and the painting was put on display in Uffizi.
In Madonna Del Cardellino, the goldfinch represents Christ’s crucifixion. The reason for its association comes from the legend that its red spot was born at the time of the crucifixion. It flew down over the head of Christ and was taking a thorn from His crown, when it was splashed with the drop of His blood. The book in Mary’s hand reads Sedes Sapientiae or The Throne of Wisdom. This term usually is applied to images in which Mary is seated upon a throne, with Jesus on her lap, but in this case, the inscription implies the rock on which Mary sits is her natural throne.
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