Museu Nacional Cracóvia Polônia
Óleo sobre painel de madeira - 54x39 - 1489-1490
O retrato foi
pintado em um momento em que Cecilia Gallerani, a modelo da obra, era a amante
de Ludovico Sforza, duque de Milão (conhecido como “Il Moro”), e nessa época
Leonardo estava a serviço do Duque. A pintura é um dos (apenas) quatro retratos
de mulheres pintados por Leonardo, sendo os outros: a Mona Lisa, o retrato de
Ginevra de 'Benci, e La Belle Ferronnière. Atualmente está sendo exibido no
Castelo Real Wawel, enquanto estão sendo realizadas reformas no Museu
Czartoryski em Cracóvia, Polônia. No momento da sua pintura, o meio de tinta a
óleo era relativamente novo na Itália, tendo sido introduzido na década de
1470.
Cecilia
Gallerani era de uma família grande, que não era nem rica nem nobre. Seu pai
serviu durante algum tempo na corte do Duque. Na época em que seu retrato foi
pintado, ela tinha cerca de 16 anos de idade e era famosa por sua beleza, sua
escolaridade, e sua poesia. Ela foi prometida aproximadamente aos 10 anos para
um jovem nobre da Casa Visconti, mas o casamento foi cancelado. Cecilia
tornou-se amante do duque e lhe deu um filho, mas ele preferiu casar com
Beatrice d'Este, uma mulher de uma família nobre.
Há várias
interpretações sobre o significado do arminho no retrato. O arminho era um
símbolo tradicional da pureza, porque acreditava-se que um arminho preferia
enfrentar a morte, para não sujar sua pelagem branca. Da Vinci escreveu: “Por moderação,
o arminho nunca come mais do que uma vez por dia, e ele prefere deixar-se
capturar por caçadores, do que se refugiar em um covil sujo, para não manchar
sua pureza”. Arminhos eram mantidos como animais de estimação pela aristocracia
e suas peles brancas eram usadas para forrar ou guarnecer vestes
aristocráticas. Para Ludovico il Moro, o arminho tinha mais um significado
pessoal por ele ter recebido a Ordem do Arminho em 1488 e por usa-la como um
emblema pessoal. A associação do arminho com Cecilia Gallerani poderia
referir-se tanto à sua pureza, como para fazer uma associação com seu amante.
Como Gallerani deu à luz um filho reconhecido por Lodovico em Maio de 1491, e
havia uma associação entre doninhas e gravidez na cultura do Renascimento
italiano, também é possível que o animal seja um símbolo da gravidez de
Cecilia.
Na pintura, o
olhar da modelo está dirigido para além da moldura da imagem. Como em muitas
pinturas de Leonardo, a composição compreende uma pirâmide espiral com a modelo
capturada no movimento de virar para um lado, enquanto o arminho vira para o
outro, refletindo uma preocupação ao longo da vida de Leonardo, com a dinâmica
do movimento. O retrato em três quartos de perfil era uma de suas muitas
inovações. Este trabalho mostra a experiência de Leonardo na pintura da forma
humana, com grande detalhamento. Raios-X e o exame microscópico da imagem
revelaram um desenho preparatório delineado em carvão, e uma janela
originalmente no lado direito da imagem, mais tarde eliminada. Impressões
digitais de Leonardo foram encontradas na superfície da pintura, o que indica
que ele usou os dedos para misturar suas pinceladas delicadas.
A pintura foi
adquirida na Itália pelo príncipe Adam Jerzy Czartoryski. A inscrição no canto
superior esquerdo da pintura, LA BELE FERONIERE. LEONARD DAWINCI, provavelmente
foi adicionada por um restaurador logo após a sua chegada à Polónia. A pintura
Belle Ferronière é outro retrato de Da Vinci no Louvre, cuja modelo tem uma
semelhança tão estreita com a dessa pintura, que Czartoryski considerou ser a
mesma pessoa. A pintura viajou muito durante o século 19. A Princesa
Czartoryska o resgatou antes da invasão do exército russo em 1830, escondeu-o,
e em seguida o enviou para Dresden e dali para o lugar de exílio dos
Czartoryski em Paris, o Hôtel Lambert, devolvendo-o para a Cracóvia em 1882. Em
1939, quase imediatamente depois a ocupação alemã da Polônia, ele foi
apreendido pelas nazistas e enviado para o Museu Kaiser Friedrich em Berlim. Em
1940, Hans Frank, governador-geral da Polónia, solicitou sua devolução para a
Cracóvia, onde ele ficou pendurado em seu escritório. No final da Segunda
Guerra Mundial, foi descoberto por tropas aliadas na casa de campo de Frank na
Baviera. Então foi devolvido para a Polônia, para o Museu Czartoryski da
Cracóvia. A pintura também aparece no filme The Monuments Men de 2014, sobre as
ações do Exército dos EUA na Segunda Guerra Mundial para recuperar obras de
arte roubadas pela Alemanha nazista.
A Dama com Arminho,
um dos quatro retratos femininos conhecidos de Leonardo da Vinci e a obra mais
famosa exposta na Polônia, passa para as mãos do Estado polonês através de um
acordo secreto e espetacular. Após negociações confidenciais entre o
Ministério da Cultura e a Fundação Czartoryski, que administra uma valiosa
coleção, o quadro Dama com Arminho, pintado em Milão no final do
século XV, deveria mudar de proprietário em uma cerimônia oficial no Castelo
Real de Varsóvia.
Em um anúncio
prudente, o ministério se refere à “solução definitiva do estatuto da coleção
dos príncipes Czartoryski”. Mas o próprio ministro de Cultura, Piotr Glinski,
falou em “compra”. “A quantia pela qual o Estado polonês compraria esta
coleção (…) não teria nada a ver com seu preço de mercado, seria várias vezes
menor”, declarou Glinski à rádio pública. O montante não é conhecido, mas os
meios poloneses calculam que seja 230 milhões de euros (mais de 1 bilhão de
reais).
Esta coleção,
uma das mais antigas e ricas da Europa, foi fundada em 1801 pela princesa
Izabela Czartoryska para reunir e conservar obras de arte polonesas e europeias
quando seu país estava partido e ocupado por três potências vizinhas. O
valor real da coleção, que contém milhares de objetos, entre eles o óleo Paisagem com o Bom Samaritano,
de Rembrandt, é difícil de se calcular e pode ultrapassar 2 bilhões de euros.
Desde a queda
do comunismo, a coleção pertence à Fundação Czartoryski, fundada e presidida
pelo príncipe Adam Karol Czartoryski, e tem sua residência oficial no Museu
Nacional de Cracóvia. O governo quer garantir que a coleção não saia nunca
da Polônia, uma possibilidade que existe enquanto pertencer à fundação que será
um dia controlada pelos herdeiros do príncipe de 76 anos, que não têm vínculos
diretos com o país centro-europeu. “A intenção do ministro da Cultura é
mantê-la na Polônia para as gerações futuras”, disse o ministério por email.
A negociação secreta com o Estado gerou fortes tensões com o conselho de administração polonês da Fundação, que reagiu renunciando. “O conselho não participou nas conversas, não teve nenhuma influência na redação do contrato nem na decisão sobre o futuro da instituição após sua venda ao Tesouro Público, nem na determinação do seu preço de venda que, segundo o que diz a imprensa, está longe do valor real” da coleção, lamentou o presidente que renunciou, Marian Wolkowski-Wolski.
A negociação secreta com o Estado gerou fortes tensões com o conselho de administração polonês da Fundação, que reagiu renunciando. “O conselho não participou nas conversas, não teve nenhuma influência na redação do contrato nem na decisão sobre o futuro da instituição após sua venda ao Tesouro Público, nem na determinação do seu preço de venda que, segundo o que diz a imprensa, está longe do valor real” da coleção, lamentou o presidente que renunciou, Marian Wolkowski-Wolski.
Lady with an Ermine (Italian: Dama con l'ermellino [ˈdaːma
kon lermelˈliːno]; Polish: Dama z gronostajem) is a painting by Italian artist Leonardo da Vinci from
around 1489–1490 and one of Poland's
national treasures. The portrait's subject is Cecilia Gallerani, painted
at a time when she was the mistress of Ludovico Sforza, Duke of Milan, and Leonardo
was in the Duke's service. It is one of only four portraits of women
painted by Leonardo, the others being the Mona Lisa, the
portrait of Ginevra de' Benci, and La
belle ferronnière.
The Lady with an Ermine was donated on 29 of December 2016 to the Ministry of Culture and National
Heritage by Prince Adam
Karol Czartoryski, the last direct descendant of Izabela
Czartoryska Flemming and Adam
Jerzy Czartoryski, who brought the painting to Poland from Italy in
1798.
The small portrait generally called The Lady with the Ermine was
painted in oils on a
wooden panel. Oil paint was
relatively new to Italy at the time, having been introduced in the 1470s.
The subject has been identified with reasonable certainty as Cecilia
Gallerani, the mistress of Leonardo's employer, Ludovico Sforza.
Gallerani was a member of a large family that was neither wealthy
nor noble.
Her father served for a time at the Duke's court. When her portrait was
painted, she was about 16 years old and was renowned for her beauty,
scholarship and poetry. She was married at approximately age six to a young
nobleman of the house of Visconti, but she sued
to annul the marriage in
1487 for undisclosed reasons and the request was granted. She became the Duke's
mistress and bore him a son, even after his marriage to Beatrice d'Este 11
years previously. Beatrice was promised to the Duke when she was only 5,
and married him when she was 16 in 1491. After a few months, she discovered the
Duke was still seeing Gallerani, and forced the Duke to end the relationship by
having her married to a local count named Bergamino.
The painting shows a half-height figure, the body of a woman turned at a
three-quarter angle toward her right, but with her face turned toward her left.
Her gaze is directed neither straight ahead, nor toward the viewer, but toward
a "third party" beyond the picture's frame. Gallerani holds a small
white-coated stoat, known as an ermine.
Her dress is comparatively simple, revealing that she is not a noblewoman. Her
coiffure, known as a coazone, confines her hair smoothly to her head with
two bands of it bound on either side of her face and a long plait at the back.
Her hair is held in place by a fine gauze veil with a woven border of
gold-wound threads, a black band, and a sheath over the plait.
There are several interpretations of the ermine's significance. In its
winter coat, the ermine was a traditional symbol of purity, as
it was believed it would face death rather than soil its white coat. In his old
age, Leonardo compiled a bestiary in
which he recorded:
The ermine out of moderation never eats but once a day, and it would
rather let itself be captured by hunters than take refuge in a dirty lair, in
order not to stain its purity.
He repeats this idea in another note, "Moderation curbs all the
vices. The ermine prefers to die rather than soil itself." Ermines
were kept as pets by the aristocracy and their white pelts were used to line or
trim aristocratic garments. For Ludovico il Moro, the ermine had a further
personal significance in that he had been in the Order of the Ermine (Naples) in 1488 and used it as a
personal emblem. The association of the ermine with Cecilia Gallerani
could have referred both to her purity and to make an association with her
lover. Alternatively, the ermine could be a pun on her name: The Ancient Greek
term for ermine, or other weasel-like species of animals,
is galê (γαλῆ) or galéē (γαλέη). This would be in
keeping with Leonardo's placement of a juniper bush behind
the figure in his portrait of Ginevra de Benci in
reference to her name. Given that Gallerani gave birth to a son acknowledged by
Lodovico in May 1491, and the association of weasels and pregnancy in Italian
Renaissance culture, it also is possible the animal was a symbol of Cecilia's
pregnancy. In addition, it has been speculated that the animal in the
painting may not be an ermine, but a white ferret, a colour favoured
in the Middle Ages because of the ease of seeing the white animal in thick
undergrowth.
As in many of Leonardo's paintings, the composition comprises a
pyramidic spiral and the sitter is caught in the motion of turning to her left,
reflecting Leonardo's lifelong preoccupation with the dynamics of movement. The
three-quarter profile portrait was one of his many innovations. Il Moro's court
poet, Bernardo
Bellincioni, was the first to propose that Cecilia was poised as if
listening to an unseen speaker.
This work in particular shows Leonardo's expertise in painting the human
form. Cecelia's outstretched hand was painted in great detail, with every
contour of each fingernail, each wrinkle around her knuckles, and even the
flexing of the tendon in her bent finger.
Lady with an Ermine has been subjected to two detailed laboratory
examinations. The first was in the Warsaw Laboratories, with the findings
published by K. Kwiatkowski in 1955. It underwent examination and restoration
again in 1992 at the Washington
National Gallery Laboratories under the supervision of David
Bull.
The painting is in oil on a thin walnut wood panel, about 4–5
millimetres (0.16–0.20 in) thick, prepared with a layer of white gesso and a layer of brownish underpaint. The panel
is in good condition apart from a break to the upper left side. Its size has
never been altered, as indicated by a narrow unpainted border on all four
sides.
The background was thinly overpainted with unmodulated black, probably
between 1830 and 1870, when the damaged corner was restored. Eugène
Delacroix was suggested to have painted the background. Its
previous colour was a bluish grey. The signature "LEONARD
D'AWINCI" (which is Polish phonetical transcription of the name "da
Vinci") in the upper left corner is not original.
X-ray and microscopic analysis have revealed the charcoal-pounced
outline of the pricked preparatory drawing on the prepared undersurface, a
technique Leonardo learned in the studio of Verrocchio.
Apart from the black of the background and some abrasion caused by
cleaning, the painted surface reveals the painting is almost entirely by the
artist's hand. There has been some slight retouching of her features in red,
and the edge of the veil in ochre. Some scholars believe there also was some
later retouching of the hands.
Leonardo's fingerprints have been found in the surface of the paint,
indicating he used his fingers to blend his delicate brushstrokes.
The painting was acquired in Italy in 1798 by Prince Adam
Jerzy Czartoryski, the son of Princess Izabela
Czartoryska and Prince Adam Kazimierz Czartoryski, and incorporated into the
Czartoryski family collections at Puławy in 1800. The
inscription on the top-left corner of the painting, LA BELE FERONIERE.
LEONARD DAWINCI., was probably added by a restorer shortly after its arrival in
Poland, and before the background was overpainted. Czartoryski was
clearly aware it was a Leonardo, although the painting had never been discussed
in print; no record exists of any previous owner. The Belle
Ferronière is the Leonardo portrait in the Louvre, whose sitter
bears such a close resemblance, the Czartoryskis considered this sitter to be
the same.
The painting travelled extensively during the 19th century. During
the November
Uprising in 1830, the 84-year-old Princess Czartoryska rescued
it in advance of the invading Russian army, hid it, and sent it 100 miles south
to the Czartoryski palace at Sieniawa. Soon after,
it was transferred to the Czartoryski place of exile in Paris, the Hôtel Lambert. The family
returned to Poland in 1869, settling in Kraków. In the tumultuous
aftermath of the German
occupation of Paris in 1871 and the Commune, the family brought
the painting to Krakow in 1876 and the museum opened in 1878. During World War I, the painting
was moved to the Gemäldegalerie Alte Meister in Dresden for
safe-keeping, returning to Krakow in 1920.
In 1939, just ahead of the German occupation of Poland, it was again
moved to Sieniawa, but it was discovered and seized by the Nazis and sent to
the Kaiser
Friedrich Museum in Berlin. In 1940, Hans Frank, the Governor
General of Poland, saw the painting there and requested it be returned to
Kraków, where it hung in his suite of offices in the Wawel Castle. In 1941, it
was transferred to a warehouse of other plundered art in Breslau. In 1943 it was
brought back to Krakow and exhibited at the Wawel Castle. At the end of
the Second World War it was discovered by Allied troops in Frank's country home
in Schliersee, Bavaria and was
returned to Poland in 1946. It was again placed on exhibit at the Czartoryski
Museum in Kraków, where it remained until the museum closed in
2010. Since May 2017, it has been exhibited in the National
Museum, Kraków, just outside the Old Town.
Nenhum comentário:
Postar um comentário